Как да си направите страхотен профил в LinkedIn: подробна инструкция (ЧАСТ-I)

Blog/ Как да си направите страхотен профил в LinkedIn: подробна инструкция (ЧАСТ-I)

LinkedIn е един от най-полезните е ефективни канали за търсене на работа. От дълги години тази професионална социална мрежа помага както на рекрутърите, така и на хората, които си търсят работа. Ако обаче искате наистина да се възползвате от инструментите и функционалностите на тази мрежа и в крайна сметка да получите покана за интервю, трябва да знаете как да я използвате ефективно.

Тази статия може да ви се стори малко дълга, но целта ѝ е да бъде практична, така че не се тревожете, ако не можете да я прочетете наведнъж. 

И така, първото и най-важно нещо, което трябва да направите, е да влезете в профила си в LinkedIn. Ако все още нямате такъв, крайно време е да го създадете. Отделете време, за да прочетете тази статия стъпка по стъпка, като попълните цялата нужна информация и промените секциите, които се нуждаят от подобрение. Когато профилът ви ви се струва почти идеален, проверете отново всяка част от него.

Общата препоръка на рекрутърите е да актуализирате профила си в LinkedIn веднъж на всеки три месеца. Това не е официално изискване, но може да е много полезно поради начина, по който работят и се променят алгоритмите на мрежата. Има случаи, в които някои настройки вече не са актуални и трябва да бъдат актуализирани.

Ако някой рекрутър попадне на профила ви, той може да се свърже с вас, за да получи допълнителна информация, ако има нужда от такава. Автоматичните системи за търсене на кандидати обаче, които HR агенциите и големите компании използват активно, не могат да направят това.

Ето защо е силно препоръчително да следвате стъпките по-долу за всяка секция. Обърнете внимание, че в зависимост от държавата, в която се намирате, както и от това дали използвате VPN или мобилно приложение, интерфейсът, настройките и/или функционалностите могат да са различни от примерите, използвани по-долу.

Общи настройки

Език

Ако знаете английски, е най-добре да попълните профила си на този език. Има функционалност, с която можете да добавите няколко профила на различни езици, но на практика кандидатите често се объркват, когато се опитват да я използват. Освен това поддържането на няколко различни профила отнема допълнително време и усилия.

Ако искате да добавите език, отидете в профила си и изберете „Добави профил на друг език” в горната дясна част на екрана. Ще се отвори прозорец, където можете да видите настройките.


Експертите препоръчват да използвате за профила си език, който се говори от много хора по света. Ние препоръчваме английски или родния ви език, ако той е наличен в списъка (т.е. езика в района, където живеете, работите и/или искате да работите в бъдеще). 

Платен профил

Кандидатите често се питат дали има нужда да си правят платен профил. Да, нужно е, ако им се налага да използват LinkedIn често за работа – например, ако са рекрутъри, HR експерти, занимават се с продажби и т.н. Най-голямото предимство на платения профил в LinkedIn, ако изберете най-евтината опция, е възможността да разглеждате голям брой профили. Пакетите за рекрутъри са по-скъпи и имат повече предимства и по-голям брой функционалности, които позволяват търсене на кандидати. Но дори и да не разполагате с подобен профил, можете успешно да се възползвате от възможностите на системата.

В платения пакет има опция InMail, която ви позволява да изпращате съобщения до потребители, които не са в първото ви ниво на контакти. Тази функция обаче не е задължителна, тъй като има и много други начини да се свържете с кандидати или работодатели. Например, можете да им изпратите имейл или да се свържете с тях чрез Skype или друга месинджър услуга, ако тази информация е налична в тяхната About секция.

Ето и нивата на контакти:

Контакти от първо ниво –  хора, с които сте свързани директно, тъй като сте приели поканата им за контакт или те са приели вашата. Контактите ви от първо ниво се виждат в иконка до името им в резултатите от търсенето и на профила им. Можете да се свържете с тях, като им изпратите съобщение в LinkedIn.

Контакти от второ ниво – хора, които са свързани с вашите контакти от първо ниво. Иконките им са видими до името им в резултатите от търсенето и в профилите им. Можете да им изпратите покана, като кликнете върху бутона „Connect” на профилната им страница или като се свържете с тях чрез InMail.

Контакти от трето ниво – хора, които са свързани с вашите контакти от второ ниво. Иконката им е до името им в резултатите от търсенето и в профила им.

Един потребител може да има до 30 000 контакта от първо ниво. Броят на хората, които могат да ви следват, е неограничен. Потребителите, които ви следват, могат да виждат, да харесват или да коментират публичните ви постове в LinkedIn. Да позволявате на потребители на LinkedIn да ви следват е страхотен начин да достигнете до по-голяма аудитория.

Никой не знае със сигурност какъв е максималният брой контакти, които даден потребител може да добавя на седмична или на месечна база. Никой не знае и колко профила могат да бъдат разглеждани в рамките на безплатния пакет. LinkedIn държи тази информация в тайна. Експерти обаче смятат, че един потребител може да добавя по около 50-100 контакта седмично. Този брой е достатъчен, за да разширите мрежата си до няколко хиляди души в рамките на година-две. Друг вариант е да използвате едномесечната безплатна пробна версия и, докато имате достъп до нея, да добавите възможно най-много контакти в мрежата си.

Ако имате само 140 контакта от първо ниво, не се изненадвайте, ако не получавате никакви покани за интервюта. Профилите в LinkedIn функционират ефективно, ако имат около 1500 контакти от първо ниво, като сред тях трябва да има достатъчно рекрутъри от фирмите, от които се интересувате.

Не бива да забравяте, че когато разглеждате много профили в рамките на кратък период от време, системата може да ви изпрати предупреждение, че лимитът ви скоро ще бъде изчерпан. Ако това се случи, най-добре е да преустановите търсенето за около седмица. Понякога, ако нарушите това ограничение, е възможно дори профилът ви да бъде блокиран.

Сегашният лимит за знаците в един LinkedIn пост е 1300. Неотдавна, LinkedIn добави редица нови функционалности, затова вече е много по-лесно и по-удобно да споделяте полезна информация със своите последователи.

Сигурни сме, че лесно можете да се справите и сами с настройките за поверителност, паролите и настройките на интерфейса, затова ще се фокусираме върху елементите, които ще ви помогнат да получите повече покани от рекрутъри.

Интро

Снимка

Въпреки че дискусиите по въпроса дали в CV-то трябва да има снимка или не продължават, никой не оспорва факта, че снимката е задължителна в LinkedIn. Това е социална мрежа, затова в профила ви непременно трябва да фигурира снимка. Просто помнете, че това е социална мрежа за професионалисти, затова не използвайте снимки, които биха били по-подходящи за друг тип социална мрежа или пък за семейния ви албум.

Заглавна снимка

Правилото тук е да не използвате снимки, които биха могли да разсеят потребителите от информацията, засягаща професионалните ви умения. Не публикувайте рекламни материали, освен ако целта ви не е да промотирате собствения си бизнес или проект. Хората по всяка вероятност са попаднали на профила ви, защото искат да разберат повече за вас като експерт, а не за продуктите или услугите, които предлага вашият работодател (който, между другото, може да стане ваш бивш работодател само след седмица или две).

Като цяло, когато сте на интервю за работа, не забравяйте да попитате за политиката на компанията по отношение на социалните мрежи. Има работодатели, които изискват от служителите си да споделят всички новини, свързани с компанията. А има и такива, които държат на точно обратното – някои корпорации карат служителите си да закрият всички свои профили в социалните мрежи, включително в LinkedIn.

Златното правило е да изберете стандартна заглавна снимка в LinkedIn, която да не привлича ненужно внимание.

Име

Не забравяйте, че според изискванията в LinkedIn първото име се въвежда първо, а фамилното – последно. Това е международният стандарт. Същото важи и за автобиографията. Системата за регистрация има строги и ясни инструкции за мястото на всеки елемент от личните данни, който е необходимо да бъде попълнен. И все пак, има хора, които се объркват.

Ако планирате да смените града или държавата, в която работите, уверете се, че името ви е изписано правилно на английски език и съответства на името, което бихте искали да използвате в работата си. Най-добре е да изпишете името си по един и същи начин в автобиографията си и в профила си в LinkedIn.

Заглавно поле (хедлайн)

Алгоритмите на LinkedIn се пазят в тайна. Никой не знае със сигурност какви са принципите, по които излизат резултатите от търсенията. Всъщност, алгоритмите на LinkedIn се променят ежеседмично. И все пак, ключовите думи са много важни и това винаги ще е така. Така че, гледайте да ги използвате правилно, ако искате да получите задоволителен брой покани за интервюта от рекрутъри.

В заглавното поле (хедлайн) трябва да посочите сегашната си позиция или позицията, която искате да заемете в бъдеще. Ако не сте сигурни как точно се нарича тя, разгледайте свободните работни места и използвайте названията, които ползват работодателите.

Не пишете цитати от Далай Лама или пожелания за страхотен ден. Не използвайте усмивчици: те не са част от бизнес комуникацията, а и никой не търси усмивчици. Просто изпишете позицията си.

Хедлайнът не е поле за статути, за разлика от други социални мрежи. Той е поле, където трябва да въведете информация за професията си. Хейдлайнът трябва да помогне на рекрутърите да ви открият.

ИТ експертите често посочват своето ниво на опит: джуниър, синиър, тийм лидер и т.н.

Не забравяйте да посочите и експертизата си – думи като „manager”, „developer” или „team leader” не дават кой знае каква информация за индустрията, в която имате опит. Най-добре е да напишете „finance manager” „Android developer” „data science team leader” и т.н. Вижте примерите по-долу, за да се ориентирате за някои добри практики. Дори и да използвате фразата „open for new opportunities”, която обозначава, че открито си търсите нова работа, непременно трябва да посочите и позиция или професия, от която се интересувате.

Как се прави:

Java Developer — open for new opportunities

Marketing, Pharma business — open for new opportunities

HR manager — open for new opportunities


Данни за контакт

От дясната страна на снимката ви има моливче – ако кликнете върху него, ще влезете в полето Contact Details (данни за контакт). То помага на рекрутърите да се свържат с кандидатите, чиито знания и опит са подходящи за дадена позиция.


Не забравяйте да посочите пощенския код на града, в който живеете или на града, в който бихте искали да се преместите, за да работите. Когато рекрутърите търсят кандидати, понякога те избират град. А ако вашият град е различен от града, който те са избрали, няма да се появите в резултатите от търсенето им.

В края на формата има важна секция, озаглавена „Industry” (индустрия). Гледайте да поддържате това поле актуално, особено ако планирате да смените сектора, в който работите. Това е важно и за алгоритмите.


Последното поле е отделено за реалните данни за контакт. Някои кандидати прекарват месеци в чакане на покана за интервю, преди да разберат, че имейлът им и/или телефонният им номер не е актуализиран.

В секцията „Contact Info” (данни за контакт) можете да включите:

Сайт, ако имате такъв, посветен на ваш личен проект или собствена компания. Няма нужда да посочвате сайта на сегашния си работодател.

Има и опция да добавите Instant Messenger – Skype ID или друг месинджър. Понякога кандидатите не влизат дълго време в профилите си в LinkedIn и рекрутърите могат да използват други начини, за да се свържат с тях.

Най-добре е да не въвеждате телефония си номер, защото информацията, която публикувате, е публична и може да попадне в неправилните ръце.

Не е задължително да посочвате и датата си на раждане, освен ако не сте в бизнес, където възрастта има значение (ако сте актьор или модел, възрастта определено е важна). За IT експертите обаче възрастта не е критерий за нивото на професионализъм на даден кандидат за работа.

След като сте готови, не забравяйте да кликнете върху бутона „Save” (запази).

И така, вече сте готови с попълването на личните детайли в своя профил в LinkedIn. Време е да се замете с по-важната част – информацията за вашите професионални умения, знания и опит. За да разберете как да изпълните  тази задача успешно, следете блога ни – очаквайте скоро статията ни: Как да си направите страхотен профил в LinkedIn: подробна инструкция (ЧАСТ II) !

Enjoyed the article? Share it!