LinkedInе един от най-полезните е ефективни канали за търсене на работа. От дълги години тази професионална социална мрежа помага както на рекрутърите, така и на хората, които си търсят работа. Ако обаче искате наистина да се възползвате от инструментите и функционалностите на тази мрежа и в крайна сметка да получите покана за интервю, трябва да знаете как да я използвате ефективно.
В предишния пост в нашия блог, ви преведохме през стъпките за попълване на всички важни елементи от личната ви информация. Сега е време да се заемем с важната част – описването на професионалните ви умения и опит.
Секция за търсене на работа
Потребителите на LinkedIn могат да покажат открито, че търсят работа – направо от профила си. Това е изключително удобна функция за рекрутърите по цял свят, тъй като им спестява огромно количество време и усилия и в крайна сметка води до по-бързо запълване на свободните позиции. Инструментът е много полезен и за кандидатите, които с негова помощ имат шанс да получат желаната работа много по-бързо.
Не пропускайте тази секция, ако открито и активно си търсите ново работно място. С кандидатите, които са на пазара на труда, се преговаря много по-лесно, отколкото с онези, които трябва да бъдат убеждавани да сменят работата си. Ето защо рекрутърите са по-склонни да изпращат покани за интервю на хора, отбелязали тази кутийка.
Кликнете върху сивия правоъгълник и попълнете основните полета, които ще видите на екрана. Когато попълвате Job Titles, се водете от общите принципи на формиране на названията на позициите във вашата сфера. Може, а и е препоръчително да посочите няколко позиции, ако имате няколко полета на експертиза или пък ако позицията ви е популярна с различни названия. Можете да изберете и различни локации. Секцията Job Type зависи от професионалното ниво на кандидата. Например, един Senior Project Manager НИКОГА не би избрал опцията Internship (стаж).
Ако търсите нова работа открито, можете да настроите профила си така, че всички да видят това, а не само рекрутърите. Това е полезно, защото понякога кандидати за работа търсят и вътрешните отдели за HR или самите шефове на компаниите, които предпочитат да не използват помощта на професионални рекрутъри.
About
Шири се мнение, че рекрутърите всъщност изобщо не четат профилите на кандидатите. Да, във всяка професия има хора, които не се отнасят професионално към работата си – такива хора има и сред програмистите, и сред маркетинг експертите, и сред лекарите или учителите. И да, има и рекрутъри, които се отнасят неетично, но повечето от тях обръщат много сериозно внимание и четат подробно секцията About, преди да изпратят оферта на даден кандидат. Ежедневно, повечето рекрутъри преглеждат ръчно по няколко стотин профила или CV-та, за да изберат само няколко, на които да изпратят съобщение. За това не е нужна някаква супер високотехнологична автоматизирана система или пък изкуствен интелект. Вниманието към детайла от страна на рекрутърите и умело създадения профил от страна на кандидатите може да свършат доста добра работа.
Специалистите по подбор на персонал искат да разберат какво иска и от какво се интересува даден кандидат. Ето защо секцията About е една от най-важните в профила ви в LinkedIn. За жалост, повечето кандидати не се справят с нея успешно и пишат текстове, които по-скоро поставят въпроси, вместо да дават отговори.
Например, да предположим, че даден кандидат търси работа като специалист по дигитален маркетинг в ИТ компания, която има международни клиенти. В секцията About обаче той разказва за предишния си опит в рекламна агенция, която създава кампании за производители на бързооборотни стоки в България. Всеки рекрутър, който попадне на този профил, изобщо не би се досетил, че кандидатът иска да смени индустрията, в която работи. Дори и да е споменал това в някоя от другите секции, няма начин рекрутърът да го разбере, освен ако не се разрови. Възползвайте се от възможностите, които предоставя тази секция, за да опишете ясно и точно какъв вид работа търсите.
Помнете – всичко, което напишете тук, ще ви донесе оферти за конкретно ниво и/или област на работа.
Ако активно търсите работа, е добре да обмислите добре своя текст, като включите желаната сфера на работа и професионалните ви предимства пред останалите кандидати. Можете да измислите текста сами, но по-долу ще намерите добър примерен вариант. Не забравяйте да обособите ясно разграничени параграфи – те помагат на читателите да го анализират и да го запомнят по-добре. Обърнете внимание на форматирането и на правописа и граматиката:
Параграф 1: Името на позицията, която искате да заемете или сегашната ви позиция. Индустрия или вид компания. Например – продуктова компания или аутсорсинг фирма.
Параграф 2: Тук можете да изброите функциите, които искате да изпълнявате или тези, които изпълнявате в момента. Можете да включите и информация за пазарите или продуктите, с които обичате да работите. Гледайте списъка да не е твърде дълъг – той не бива да съдържа повече от 10 точки.
Параграф 3: Избройте технологиите или инструментите, които владеете. Това е особено важно за определени професии в сферата на маркетинга и ИТ. Не забравяйте да споменете и Office пакетите, които използвате, както и владеенето на чужди езици.
Параграф 4: Добавете данните си за контакт, за да могат рекрутърите и/или мениджърите да се свържат с вас. Данните ви за контакт не са видими за хора от вашето 2-о ниво на контакти, затова е добре да ги добавите тук. Включете и сегашната или желаната си локация (град и държава) или пък посочете, че сте готови да се преместите. Ако искате да работите отдалечено, отбележете го. Оставете своя имейл или месинджър.
Featured
Тук можете да добавите линкове към постове, които сте публикували по-рано, полезни материали или пък CV-то си. Това е много удобна секция и е наистина полезна за рекрутърите, когато се опитват да разберат какви са очакванията на даден кандидат за бъдещата му работа. Тя им помага и да разберат повече за професионалните качества на хората, които търсят работа.
Преди да започнете да си търсите работа, проверете:
- Дали няма останали файлове или линкове от сайта на предишния ви работодател;
- Дали CV-то ви е актуално;
- Дали няма информация, която може да ви дискредитира – вас и професионалните ви качества (например фалшива или съмнителна информация).
Dashboard
Тази секция трябва да се поглежда поне веднъж месечно. Няма нужда да си купувате Premium Account, само за да разберете кой е разглеждал профила ви.
Най-важната част е последната, трета кутийка, наречена Search Appearances. Ако кликнете върху нея, ще отидете на страница, на дъното на която ще намерите поле, озаглавено „Keywords your searchers used“. Това са ключовите думи, по които са ви открили, а те са много полезна информация, която си струва да знаете.
Има информация и за фирмите или хората, които са открили профила ви, но това не е толкова важно, колкото думите, които тези хора са въвели в полето за търсене, за да стигнат до вашия профил.
Ако сте дизайнер, а хората ви намира, когато търсят думите „адвокат“ или „счетоводител“, очевидно нещо с профила ви не е наред. Това означава, че сте използвали думи, които не са подходящи и релевантни за работата ви.
Ако следите секцията с ключовите думи, можете да актуализирате информацията в профила си, за да може тя да попадне в правилните ръце и да ви донесе подходящи оферти за работа. Така работят алгоритмите на LinkedIn, а вие определено трябва да се възползвате от тях.
Activity
Когато даден рекрутър или мениджър разглежда профила на някой кандидат, той може да види коментари или лайкове под някои от собствените си постове. Това е доста приятно и всъщност може да повлияе на процеса на вземане на решения в компанията, в която бихте искали да работите.
Преди да започнете да си търсите работа или да пишете коментари, отидете в профила си и проверете дали не сте публикували негативни коментари или постове, които звучат грубо и невъзпитано. Рекрутърите в момента се интересуват много от темата за т. нар. „токсични служители“. На базата на постовете и коментарите на даден кандидат, те могат да решат дали той е „токсичен“ или не.
За да видите всички свои публикувани постове, кликнете в полето See All Activity. Ще отидете на страницата, където можете да видите своите „All Activity“, „Articles, „Posts“ и „Documents“.
Experience
Повечето кандидати се питат дали трябва да изброяват всичките си предишни работи в полето Experience (Опит). Тази секция дава на рекрутърите и мениджърите информация за вашите качества и умения. Разбира се, когато попълвате тези данни, гледайте да спазвате правилния формат – те не бива да се твърде дълги или твърде кратки и трябва да звучат така, че рекрутърите да пожелаят да ви поканят на интервю. Преглеждайте и актуализирайте тази секция редовно, като включвате думи и фрази, които най-добре описват вашия професионализъм.
Информацията, която включвате тук, трябва да се базира основно на стратегията ви за търсене на работа, желана област на работа и индивидуални обстоятелства. Можете да я копирате от CV-то си или пък да я съчините с помощта на ментор, експерт във вашата индустрия, HR консултант или човек, на когото имате доверие.
Ето кои са 6 от най-глупавите грешки при качването на CV в онлайн платформи за работа!
Не забравяйте да подредите фактите по важност – най-важните трябва да са най-отгоре в списъка.
Още нещо – няма смисъл да изброявате работни места от далечното минало, които вече не са релевантни. Ако сте маркетинг мениджър и някога сте работили като касиер в студентските години, спокойно можете да пропуснете тази информация.
Education
Следете за актуалността на информацията и в тази секция, посветена на образованието ви. Няма нужда да попълвате детайли за оценките или курсовете от университета. Ако имате бакалавърска и магистърска степен по една и съща специалност, оставете само по-високата. Ако са в различни специалности, посочете и двете. Същото важи и за лицензите, сертфикатите и квалификационните ви курсове.
Skills and Endorsements
Това е важна секция и кандидатите трябва да се грижат за нейната актуалност. LinkedIn всъщност генерира автоматично списък със skills (умения), който може да използвате. Когато кликнете върху бутона Add a New Skill, започнете да изписвате дадено умение в полето за търсене и системата автоматично ще генерира подобни предложения.
Списъкът, който ще видите, винаги е релевантен и е базиран на умения, търсени от работодателите. Ако го използвате, ще допускате по-малко грешки и тази секция от профила ви ще работи ефективно.
Друг важен детайл е да определите правилно трите водещи умения, които се показват на профилната ви страница. Винаги можете да ги актуализирате и преподредите.
Ако някое от уменията ви има повече потвърждения (endorsements), но не е ключово за сегашната или желаната ви работа, махнете го и го заменете с друго. Системата автоматично определя трите основни умения на базата на броя на потвържденията, но винаги можете да промените това.
Освен Tools and Technologies (инструменти и умения), не забравяте да добавите и нивото на знание на чуждите езици, които владеете, както и уменията ви за комуникация, както и всичко друго, което ви се стори полезно. Можете да добавяте и индустрии или функции. Броят на уменията, които могат да бъдат изброени, е ограничен до 50 и ви съветваме да го използвате пълноценно.
Някои потребители на LinkedIn се боят да премахват умения, които вече не са релевантни, защото имат множество потвърждения. Все едно да не искаш премахнеш снимка с бившето си гадже от страницата си във Facebook, просто защото има много лайкове. Това е индивидуално решение, но понякога е най-добре миналото да бъде оставено в миналото.
Recommendations
Recommendations (препоръките) вероятно не е най-важната секция от профила ви в LinkedIn, но винаги е приятно да разбереш, че някой е отделил от времето си да напише няколко добри думи за съвместната ви работа. Ако авторът на препоръката има силен профил в LinkedIn, това със сигурност ще повлияе положително и на вашия профил.
Accomplishments
Това е секцията за вашите постижения. В нея, може би най-важната за рекрутърите част е тази за езиците (Languages).
Проверявайте тази секция редовно, защото понякога е възможно да не работи добре. Когато определяте нивото си на владеене на даден език, имате пет опции:
Elementary proficiency – базово ниво, което отговаря на A1-A2;
Limited working proficiency – отговаря на ниво A2-B1;
Professional working proficiency – средно и над средно ниво, при което кандидатът може да използва свободно езика в работата си (B1-B2);
Full working proficiency – над средно или напреднало ниво; свободно владеене на езика (C1-C2);
Native or bilingual proficiency – езикът е майчин или нивото на владеене е като на майчин език.
И накрая, но не на последно място
Ако сте стигнали дотук и сте попълнили профила си в LinkedIn, докато четете този пост – поздравления, защото голяма част от трудната работа, която ще ви помогне да бъдете забелязани, вече е свършена!
Късмет и приятно и успешно ползване на LinkedIn!
И не забравяйте – ако все пак се нуждаете от съвет как да изградите успешна кариера, без да падате в капаните на социалните медии и не само,свържете сес един от нашите страхотни HR експерти!